Het T-Mobile SMS-Diensten Bedrog

Gouda 8 oktober 2011

T-Mobile Klantenservice BV
Postbus 16272
2500 BG Den Haag

Betreft: Klacht over de kosten van een sms-dienst

Geachte heer/mevrouw,

Sinds februari 2011 ontvang ik ongevraagd sms-berichten die op mijn mobiele telefoonnummer 06-xxxxxxxx blijkbaar worden gefactureerd op shortcode 5700. Het gaat daarbij om sms-berichten waarvan ik de achtergrond niet ken, die ik niet lees, mij niet interesseren en onmiddellijk wegklik. Wel blijkt nu dat ik sinds die tijd tot meer dan 40 euro per maand teveel betaal op mijn factuur onder de rubriek SMS diensten.

Ik heb mij echter nooit vrijwillig aangemeld voor deze dienst(en), evenmin ben ik ooit over de aard van deze diensten ingelicht – ook niet door T-Mobile. Ik vermoed dat de smsdienst met door T-Mobiel geleverde technologie op een misleidende manier is geactiveerd. Per 3 oktober jongstleden heb ik mijn mobiele nummer na telefonisch contact met uw klantenservice voor deze vorm van FRAUDE laten blokkeren.

Wel verzoek ik u de kosten voor deze ongevraagde sms-diensten aan mij te vergoeden. Het gaat tot nog toe (dus t/m 21 september 2011) om de volgende bedragen:

Factuur Factuurdatum Bedrag (excl.
BTW)
BTW Shortcode Aantal
xxxxxxxxxxxxx 21  september 2011 34,02 6,46 5700 18
xxxxxxxxxxxxx 23  augustus 2011 30,24 5,75 5700 16
xxxxxxxxxxxxx 21 juli  2011 34,02 6,46 5700 18
xxxxxxxxxxxxx 22 juni  2011 30,24 5,75 5700 16
xxxxxxxxxxxxx 26 april  2011 2,52 0,48 5700 1
xxxxxxxxxxxxx 22 maart  2011 22,68 4,31 5700 6
xxxxxxxxxxxxx 22  februari 2011 15,12 2,87 5700 4
Subtotalen 168,84 32,08
Totaal

Euro 200,92

Dit bedrag heb ik per 5 oktober gedeeltelijk kunnen inhouden middels het terugdraaien van de twee laatste incasso betalingen (Euro 111,76 plus Euro 63,49), dwz. voor een totaal bedrag van Euro 175,25. Het gevraagde restantbedrag bedraagt Euro 25,67 (exclusief postzegels en gemaakte telefonische kosten).

Aangezien ik nog niet de beschikking heb over de laatste factuur, zal ik zonder tegenbericht ook de daarop gefactureerde smsdiensten inhouden. In dit verband wil ik u erop wijzen dat OPTA vanaf 1 april 2011 optreedt tegen mobiele aanbieders die consumenten dreigen af te sluiten, als zij weigeren de kosten te betalen voor een ongewilde sms-dienst.

Ik verzoek u vriendelijk binnen tien werkdagen schriftelijk op mijn klacht te reageren.

Met vriendelijke groet,
—————————

Het is dus weer eens zover! Deze keer gaat het om peperdure spam die in de vorm van ‘smsdiensten’ stilletjes  bovenop de automatische incasso van het abonnement van de mobiele telefoon worden gefactureerd. Maar gaandeweg neemt het volume toe totdat de irritatiegrens is bereikt, nader onderzoek wees toen uit dat de hoge telefoonrekening daarmee zelfs in rechtstreeks verband was. Het bleek dat ooit een SMS naar mijn mobiele telefoon was gestuurd, die niet met één klik kan worden afgedaan maar een vraag stelt. Als je dan gewoon OK klikt om van de sms af te zijn, wordt er een SMS afgevuurd waarmee het spamabonnement in werking treedt: sommige van die ongevraagde SMS-jes hebben een prijs van rond 5 Euro! Waarover die gaan? Geen idee, pure wartaal soms. Maar wat ik wel weet is dat deze vorm van fraude mogelijk wordt gemaakt met T-Mobile diensten en technologie, en dat T-Mobile hier goud aan verdient. En, dat ik het er niet bij laat zitten.


Afloop:

De afwikkeling ging voorspoediger dan ik had durven hopen. Ik werd een aantal keren op de mobiel door T-Mobile gebeld, en kreeg ook een e-mail waarin ik werd verzocht contact op te nemen. Echter, ik vond de schriftelijke klacht voldoende en wilde voorlopig geen telefonisch contact of toelichting, in de wetenschap dat de uitkomst van zulke gesprekken alleen legaal bruikbaar zijn voor de partij met bandrecorders. Nauwelijk een maand later kwam het verlossende woord, per brief!

Geachte heer,

Naar aanleiding van de klacht die u heeft ingediend bij T-Mobile in bverband met de kosten voor sms-dienst 5700 kunnen wij u het volgende berichten.

Wij hebben uw klacht onderzocht en uit onderzoek is gebleken dat uw klacht terecht is. U bent inmiddels afgemeld voor deze sms-dienst. Verder hebben wij om deze reden een bedrag van Euro 220,50 gecrediteerd.

Etcetera,

T-Mobile Klantenservice BV
Afdeling SMS-diensten

Advertisements
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s